| *

Notícies més llegides



Cultura


Collbató

Autor: Redacció

Martínez Bravo presenta el projecte CAMINS per afavorir el retorn d’infants de CRAEs amb les seves famílies

Cultura  -  14/05/2026  -  18:57

La prova pilot, impulsada amb Sant Joan de Déu i Salut, combina suport socioeducatiu, disciplina positiva i acompanyament a les famílies


Drets Socials

Drets Socials



La consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, ha presentat aquest dimecres el projecte pilot CAMINS, una iniciativa que té com a objectiu afavorir que infants i adolescents que viuen en centres residencials d’acció educativa, els CRAEs, puguin tornar amb les seves famílies i millorar el seu benestar emocional, social i educatiu.

El projecte ha estat dissenyat en col·laboració amb l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i el Departament de Salut, i s’emmarca en la reforma del procés de desemparament. La consellera ha presentat la iniciativa durant una visita al CRAE Collbató, on ha pogut conversar amb infants i adolescents residents al centre i amb els equips educatius que els acompanyen.

Martínez Bravo ha assegurat que el Departament ha fet “un veritable pla endreça de la gestió” i que ara s’obre una nova etapa centrada en la innovació per millorar el sistema de protecció a la infància. La consellera ha defensat que cal avançar cap a la desinstitucionalització dels infants i adolescents, amb l’objectiu que el CRAE sigui “l’últim recurs” i que els menors puguin créixer en entorns familiars sempre que sigui possible.

El projecte CAMINS combina estratègies socioeducatives i programes de suport a la parentalitat per reforçar les competències de les famílies i empoderar els adults que envolten els infants, tant professionals com familiars, com a principals agents de canvi. També vol millorar la coordinació entre tots els serveis que intervenen en l’atenció als infants i adolescents.

La iniciativa parteix de la realitat que molts infants que viuen en CRAEs han tingut trajectòries vitals marcades per experiències adverses, trencaments de vincles i inestabilitat relacional o institucional. Aquestes situacions poden afectar el seu desenvolupament emocional i traduir-se en dificultats per gestionar emocions, conductes disruptives, ansietat, tristesa, desconfiança o problemes en les relacions socials.

Per donar resposta a aquestes necessitats, el pilot aposta per la disciplina positiva, una metodologia que busca entendre les conductes dels infants i adolescents i donar-hi resposta a llarg termini. Aquesta mirada posa l’accent en el sentiment de pertinença, la contribució, el respecte mutu, l’amabilitat, la fermesa i l’error com a oportunitat d’aprenentatge.

El projecte no s’adreça només als infants, sinó sobretot als adults que els acompanyen. Els professionals dels CRAEs rebran formació continuada en disciplina positiva, trauma, neurodesenvolupament i resiliència, entre altres àmbits. També comptaran amb assessorament extern expert i acompanyament en la implementació del model. Paral·lelament, es revisaran protocols per adaptar-los a aquesta metodologia o crear-ne de nous si és necessari.

La prova pilot ja està en marxa als CRAEs de Collbató, Pau Piferrer de Badalona i Betània de Sant Pere de Ribes. Són centres de menys de dotze places, amb infants d’entre 4 i 16 anys, baixa complexitat, famílies participatives i equips professionals estables i motivats pel canvi.

Cada centre ha incorporat un equip format per una treballadora social, una terapeuta ocupacional i una educadora social. Aquests professionals depenen funcionalment del centre de salut mental infantil i juvenil corresponent, però estan integrats en el dia a dia del CRAE i treballen de manera coordinada amb els serveis socials, educatius i sanitaris.

El projecte també preveu comissions de seguiment a cada CRAE i sessions conjuntes per compartir bones pràctiques, aprenentatges i necessitats detectades. A més, s’ha creat una comissió global amb representants de Sant Joan de Déu, Salut i Drets Socials i Inclusió.

Per avaluar els resultats, s’han seleccionat dos CRAEs de control que permetran comparar l’evolució dels infants i les famílies. Entre els indicadors que s’analitzaran hi ha la recuperació de tuteles, els canvis en l’estil parental, el nombre d’incidents greus, l’adaptació escolar, l’estrès familiar i el benestar dels infants i adolescents. A partir d’aquesta evidència, el Departament decidirà si el model es pot estendre a altres centres.


Autor: Redacció


#dretssocials


#dretssocials





Comentaris (0)


La finalitat d'aquest servei és sumar valor a les notes i establir un contacte més fluid amb els nostres lectors. Els comentaris han acotar al tema de discussió. S'apreciarà la brevetat i claredat dels textos, i el bon ús del llenguatge: les males paraules i els insults no seran publicats


Comentaris a Facebook


Traducir con Google Translate

Bandera Inglaterra Bandera de España Bandera de Catalunya Bandera de Francia

Canal motor
Farmacias
Cronicas del congreso
Perpignan la Rayonnante
Tecnologia

radio en directo Radio en directo

radio en directo Radio en directo (Deportivo)

Gastronomia I Classificats


Imatges del dia



Enlaces de interes

Opinió


alt - Lloret de Mar

Miguel Moreno, expresidente PP Lloret de Mar

Lloret recupera terreno, pero el nivel turístico de 2019 sigue fuera de su alcance

La recuperación de Lloret sigue atascada: más pernoctaciones que en 2025, pero incapaz de volver a...


alt - David Sánchez Pérez-Castejón

Carles Enric

Condenado el hermano de Sánchez: once condenados y un presidente que nunca sabe nada

La Audiencia de Badajoz considera probado un plan delictivo urdido desde las altas instancias de la ...