| *

Notícies més llegides



Gastronomia


Banyoles

Autor: Jaume Fàbrega

Llamàntol amb patates

Gastronomia  -  14/10/2025  -  20:37

Un plat mariner amb ànima de suquet que combina tradició, senzillesa i el sabor intens del llamàntol amb patates


Llamàntol amb patates

Llamàntol amb patates



El llamàntol és un dels mariscos més apreciats tant de la Mediterrània com de l’Atlàntic, fins i tot per davant de la llagosta. Aquesta recepta exquisida ens endinsa en l’art dels suquets mariners, una cuina que combina senzillesa i sofisticació.

Segons la zona, el llamàntol també rep noms com llobregant o llongant, entre d’altres. Cal recordar que es pronuncia llamàntol, amb l’accent a la a, i no llamantol, com sovint se sent dir, fins i tot entre alguns cuiners.


Ingredients

  • 1 llamàntol ben fresc

  • 1 kg de patates

  • 1 ceba gran

  • 1 tomàquet gros i madur

  • 1 cabeça d’alls

  • 40 g d’ametlles torrades (aproximadament)

  • Oli d’oliva verge extra

  • Sal

  • Aigua o brou de peix


Elaboració

  1. Prepareu el llamàntol: netegeu-lo i talleu-lo a rodanxes d’un centímetre aproximadament. Reserveu-ne els sucs, que afegireu més endavant.

  2. Feu el sofregit: en una cassola ampla amb un bon raig d’oli, sofregiu uns quants grans d’all sencers fins que siguin daurats i retireu-los. Afegiu-hi la ceba ratllada i, quan comenci a transparentar, el tomàquet ratllat. Deixeu-ho coure lentament fins a obtenir un sofregit ben concentrat i aromàtic.

  3. Afegiu el llamàntol: incorporeu-hi els trossos i els sucs que heu reservat. Doneu-hi uns tombs perquè agafi gust i, tot seguit, afegiu-hi les patates tallades a daus (després d’haver-les pelades).

  4. Cocció: cobriu-ho amb aigua o brou de peix i deixeu-ho coure a foc suau, fent el típic xup-xup, fins que les patates siguin tendres.

  5. Acabat: uns quinze minuts abans d’apagar el foc, afegiu-hi una picada feta amb dos grans d’all i un grapat d’ametlles. Rectifiqueu de sal i deixeu-ho uns minuts més perquè la salsa quedi ben lligada.

Serviu-ho tot seguit, amb la cassola al centre de la taula.


Notes del cuiner

  • Podeu enriquir la picada amb altres ingredients com julivert, safrà, pebre negre, xocolata, pa fregit, galeta o un rajolí de vi ranci.

  • Si ho preferiu, podeu substituir la picada per un allioli negat, que s’afegeix al final de la cocció mentre sacsegeu la cassola perquè la salsa quedi ben emulsionada.


Autor: Jaume Fàbrega


#llamantol


#llamantol





Comentaris (0)


La finalitat d'aquest servei és sumar valor a les notes i establir un contacte més fluid amb els nostres lectors. Els comentaris han acotar al tema de discussió. S'apreciarà la brevetat i claredat dels textos, i el bon ús del llenguatge: les males paraules i els insults no seran publicats


Comentaris a Facebook


Traducir con Google Translate

Bandera Inglaterra Bandera de España Bandera de Catalunya Bandera de Francia

Canal motor
Farmacias
Cronicas del congreso
Perpignan la Rayonnante
Tecnologia

radio en directo Radio en directo

radio en directo Radio en directo (Deportivo)

Gastronomia I Classificats


Imatges del dia



Enlaces de interes

Opinió


alt - Puigdemont

Xavier Rius

Puigdemont o el fracàs del procés

Van prometre la independència en divuit mesos i ara volen presentar el retorn de Puigdemont com una...


alt - Marta Martín García / GN

Marta Martín García

Puede no haber pisado jamás España y decidir quién la gobernará

El crecimiento del voto exterior y la interpretación expansiva de la «ley de nietos» abren un deb...