| *

Notícies més llegides



Alt Empordà


La Jonquera

Autor: Redacció

Miquel Aguirre Oliveras, nou director del Museu Memorial de l'Exili de la Jonquera

Alt Empordà  -  19/02/2023  -  10:12

El nou director assenyala que una de les seves prioritats serà la de reforçar el lligam del MUME amb els centres educatius


Miquel Aguirre Oliveras

Miquel Aguirre Oliveras



El Consell d'Administració del Museu Memorial de l'Exili (MUME) ha nomenat Miquel Aguirre Oliveras nou director del centre. Substitueix Enric Pujol, que ha exercit el càrrec fins ara. El MUME, situat a la Jonquera, és el centre d'interpretació de referència sobre l'exili republicà provocat per la Guerra Civil Espanyola.

El nou director assenyala que una de les seves prioritats serà la de reforçar el lligam del MUME amb els centres educatius.També s'ha proposat complementar el relat de l'exili amb una mirada cap a fenòmens com el refugi o l'emigració.

Miquel Aguirre, nascut a Banyoles, és llicenciat en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona (1987), Màster en Organització i Gestió d'Empreses per la Universitat Politècnica de Catalunya (1990-1992), i té el Mestratge de Funció Directiva per l'Escola d'Administració Pública de Catalunya (2008).

Un dels punts d'interès en la trajectòria de Miguel Aguirre ha estat la temàtica dels exilis i la Guerra Civil. En aquest àmbit, ha coordinat el projecte de Memòria Històrica de la ciutat de Banyoles i ha coordinat els dos homenatges que el municipi ha dedicat a les víctimes dels consells de guerra franquista i a l'exili. També ha comissariat l'exposició "l'Escola d'Abans" (2019) al Museu Darder, dedicada a explicar l'educació durant la dictadura i ha codirigit el documental "El Passat en Comú" (2017) que recull testimonis sobre el primer franquisme.

En el marc d'aquest treball per a la recuperació de la memòria, Miquel Aguirre ha posat l'èmfasi en fer visible el paper de les dones en el món del treball. En aquest sentit, ha codirigit els documentals "Dones Pageses" (2018) i "Teixidores d'Història" (2015) que han estat utilitzats com a recursos pedagògics a les escoles i instituts del Pla de l'Estany.

El MUME, un centre pioner

Des que va obrir al públic l'any 2008, el MUME s'ha convertit en l'equipament cultural catalitzador de gairebé totes les iniciatives per recuperar i divulgar la memòria i el llegat de l'exili republicà provocat per la Guerra Civil espanyola.

Situat al mateix pas fronterer per on van fugir la major part dels exiliats, el MUME es defineix com un espai per a la memòria, la història i la reflexió crítica. El seu projecte no es limita a la tasca expositiva, sinó que impulsa la recerca històrica i la difusió pedagògica. En aquest sentit, vol estimular la formació crítica de la ciutadania, la difusió dels valors democràtics i la consecució d'un món més just i lliure.

L'exposició permanent presenta el fenomen de l'exili al llarg de la història i posa l'accent en la Guerra Civil i la posterior derrota i retirada republicana. La diàspora a través dels Pirineus, camí de la Catalunya del Nord i de França, i la sort diversa dels milers de refugiats que van creuar la frontera són punts d'interès de la mostra. La vivència de l'exili i el llegat cultural a partir de testimonis i herències documentals completen el discurs expositiu.


Autor: Redacció


#lajonquera


#lajonquera





Comentaris (0)


La finalitat d'aquest servei és sumar valor a les notes i establir un contacte més fluid amb els nostres lectors. Els comentaris han acotar al tema de discussió. S'apreciarà la brevetat i claredat dels textos, i el bon ús del llenguatge: les males paraules i els insults no seran publicats


Comentaris a Facebook


Traducir con Google Translate

Bandera Inglaterra Bandera de España Bandera de Catalunya Bandera de Francia

Canal motor
Farmacias
Cronicas del congreso
Perpignan la Rayonnante
Tecnologia

radio en directo Radio en directo

radio en directo Radio en directo (Deportivo)

Gastronomia I Classificats


Imatges del dia



Enlaces de interes

Opinió


alt - Taxi a Girona

Professional del sector del taxi

El taxi de Girona: manca de llicències, precarietat laboral i falta de transparència

La manca de taxis no es pot resoldre a costa dels xofers: l’Ajuntament ha de donar explicacions, r...


alt - Policia Local de Llançà / GN

Alícia Pérez

La Policia Local de Llançà, amb horari de «finestreta bancària»: només cinc hores per denunciar

El regidor de Seguretat reconeix que la Policia Local només tramita determinades denúncies de dill...