logo
Imprimir
13-07-2026 | 13:29hs
•POLíTICA

El PSC proposa un gran centre d’art contemporani a Girona i descarta ubicar-lo a Casa Pastors

Els socialistes plantegen un equipament amb participació de la Generalitat i d’inversors privats que integri els fons municipals, reforci el paper del Bòlit i generi una nova centralitat cultural fora del Barri Vell

El PSC-Girona pel Canvi proposa crear un gran Espai d’Art i Cultura Contemporanis que permeti posar en valor els fons artístics municipals, incorporar altres col·leccions de referència i convertir Girona en un pol destacat de creació, recerca i projecció artística contemporània.

La iniciativa, presentada en el marc del projecte Govern Alternatiu, preveu desenvolupar el futur equipament en col·laboració amb el Museu d’Art de Girona i la Generalitat de Catalunya. Els socialistes també obren la porta a la participació d’inversors privats per garantir la viabilitat econòmica del projecte.

El primer secretari dels socialistes gironins, Pere Parramon, considera que Girona arrossega des de fa massa temps la falta d’un gran equipament dedicat específicament a l’art contemporani. Segons Parramon, aquesta reivindicació ja havia estat plantejada anys enrere per l’escriptor i periodista Narcís-Jordi Aragó.

“El Museu d’Art de Girona fa una tasca extraordinària, però els seus relats, cronològicament, s’aturen molt a l’inici del segle XX”, afirma Parramon, que defensa la necessitat d’aprofitar millor el patrimoni artístic conservat a la ciutat i el llegat de creadors com Paco Torres Monsó, Emília Xargay o Domènec Fita.

El PSC sosté que Girona és l’única demarcació catalana que no disposa d’un gran equipament museístic de referència dedicat a l’art contemporani. Els socialistes recorden que Barcelona té el Museu d’Art Contemporani de Barcelona i la Fàbrica de Creació Fabra i Coats; Lleida disposa del Museu Morera i el Centre d’Art La Panera, i Tarragona compta amb el Museu d’Art Modern i el Centre d’Art Tarragona.

A Girona, l’oferta queda concentrada principalment en el Bòlit, que el PSC qualifica d’“excel·lent centre d’art contemporani”, però considera que no pot assumir les funcions pròpies d’un museu.

Parramon remarca que la proposta no pretén substituir ni duplicar els equipaments existents, sinó completar el sistema cultural gironí i reforçar el mateix Bòlit. L’objectiu és que els creadors i la ciutadania disposin dels mateixos instruments i oportunitats que existeixen en altres territoris de Catalunya.

Un centre dedicat a l’exposició, la recerca i la creació

La proposta socialista va més enllà del concepte tradicional de museu. El futur Espai d’Art i Cultura Contemporanis hauria de combinar exposicions temporals i de llarga durada, recerca, creació artística, activitats comunitàries i col·laboracions amb altres iniciatives culturals consolidades.

El projecte també hauria d’establir sinergies amb equipaments com el Centre Cultural La Mercè, el Modern i el futur Centre Audiovisual i Digital.

“No proposem un espai simplement expositiu, sinó un gran centre de cultura contemporània”, explica Parramon, que defensa un equipament viu, capaç d’interactuar amb la ciutadania, generar coneixement i reforçar el sentiment de pertinença.

El PSC assenyala que el primer pas hauria de ser estudiar, catalogar i investigar els fons municipals d’art per construir un relat coherent sobre l’art contemporani gironí. Posteriorment, caldria desenvolupar una programació estable d’exposicions, publicacions, activitats i projectes de recerca.

Els socialistes recorden que el govern municipal es va comprometre, durant el Ple extraordinari del 3 d’abril de 2023, a destinar 50.000 euros a la contractació d’un tècnic que comencés a estudiar les col·leccions municipals d’art. Segons el PSC, aquest acord no s’hauria arribat a executar.

Als fons municipals s’hi podrien incorporar altres col·leccions rellevants per enriquir el projecte i situar-lo entre els principals equipaments culturals del país.

Parramon assegura que durant els darrers dos anys el partit ha treballat per analitzar la viabilitat econòmica de la proposta, establir complicitats institucionals i explorar la incorporació de col·leccions que complementin el patrimoni municipal.

“És un projecte rigorós, madurat i perfectament assolible si existeix voluntat política”, defensa el dirigent socialista, que és doctor en Història de l’Art, crític i gestor cultural.

El PSC descarta la Casa Pastors

Pel que fa a la ubicació, el PSC descarta que la Casa Pastors sigui l’espai adequat per acollir aquest gran centre cultural. Els socialistes es distancien així de la proposta defensada durant els darrers anys pels governs municipals de Junts i ERC.

El partit considera que les limitacions arquitectòniques de l’edifici dificulten la instal·lació d’un equipament d’aquestes característiques. També sosté que concentrar més espais culturals al Barri Vell seria contraproduent des del punt de vista de la cohesió urbana.

Parramon considera que la Casa Pastors podria convertir-se en un centre de rebuda i interpretació del Barri Vell i incorporar algun espai expositiu, tenint en compte el dèficit que presenta la ciutat en aquest àmbit. Tanmateix, defensa que no és el millor emplaçament per a un museu d’art contemporani.

El PSC aposta per buscar una ubicació funcional, flexible i amb possibilitats de creixement. El nou equipament també hauria de servir per generar una nova centralitat urbana i cultural fora del Barri Vell.

“Cal pensar l’Espai d’Art i Cultura Contemporanis amb mirada de ciutat”, afirma Parramon, que considera que el projecte ha de ser també un motor de transformació urbana.

Segons els socialistes, el futur centre hauria de convertir-se en un dels principals projectes culturals estratègics de Girona durant els pròxims anys. La proposta busca preservar el patrimoni artístic contemporani, reforçar la capitalitat cultural de la ciutat i generar noves oportunitats de desenvolupament social, promoció econòmica, turisme de qualitat i projecció exterior.




Link:
https://gironanoticies.com/noticia/300062_elp-cpropo-aungrancentredartcontemporaniagironaide-cartaubicar-loaca-apa-tor--1.htm